Saturday, October 14, 2006

Kreativa exempel (som utlovat)

(Resten av svaren har jag hoppat över för det är inte så roligt att läsa. Ni får bara exemplen.)

4. När människor gör bedömningar bortser de ofta från den så kallade "relativa frekvensen" (base rates). Vad innebär detta och vilka konsekvenser kan det få? Redogör för ditt svar med hjälp av ett beskrivande exempel.

Läs följande personbeskrivning: "Ulla har en ytterst välvårdad röst. På fritiden ägnar hon sig åt en studiecirkel i franska samt sjunger i kör. Hon har två efternamn, ett typiskt svenskt och ett typiskt osvenskt." Tag sedan ställning till om du tror att Ulla jobbar som lärare eller som logoped.

De flesta skulle kanske säga att hon jobbar som logoped, eftersom den diagnostiska informationen vi fått om henne stämmer in på väldigt många logopeder, kanske så många som 90%. Den stämmer inte in på lika stor andel av alla lärare, utan kanske bara på 5%. Poängen är dock att det överhuvudtaget finns många fler lärare än logopeder, vilket man lätt bortser från när man ställs inför fallbeskrivningar som denna. För även om beskrivningen stämmer in på en mycket mindre andel av lärarna så stämmer den kanske in på ett större faktiskt antal lärare eftersom det totala antalet yrkesverksamma lärare är mycket större än det totala antalet yrkesverksamma logopeder. Därför är det i själva verket mer rimligt att gissa att Ulla arbetar som lärare.

19. Hur kan lagrad kunskap i formen av scheman/scripts påverka vårt minne av situationer och händelser?

(Det hela går ut på att ens minnen flyter ihop och man gärna tror att en situation avviker mindre än den egentligen gör från schablonversionen av den typen av situation.)

Om tio år kommer jag inte ihåg att jag fick just de här tentafrågorna i förväg för det brukar man inte få.

MEN scheman kan också göra att man minns detaljer som avviker väldigt mycket från schemat/scriptet. T.ex. om tentasalen plötsligt sprängdes mitt under tentan.

4 comments:

Anonymous said...

Haha!! Ulla MÅSTE vara logoped! Jag riktigt känner det ut i fingerspetsarna!!! Speciellt med namnen, så klart. Varför skulle en lärare göra så?? Har du några förslag på namn förresten?? Tänkte passa på att skaffa två förnamn å tre efternamn i samband med stundande bröllop, så ja blir en bättre logoped lixom.. =) Underbara exempel!

A said...

Ja! Så nu är jag helt besviken på att base rates-frågan inte kom. Den var min favorit. :)

Anonymous said...

Min med!!!!!! Uschla tentagörare!

Anonymous said...

hahaha. vilka underbara tentasvar. synd att du inte fick användning för ulla.

vi brukar tävla på tentorna. vem som kan klämma in flest klyschor och så. ibland ska man försöka skriva olika namn också. till exempel malkolm så många gånger som möjligt. det blir roligt när många i klassen är med och tävlar.